fbpx
12okt, 2020
0Comments
featured-image

TikTok: időzített bomba vagy az év bombaüzlete?

A kínai ByteDance által fejlesztett és üzemeltett TikTok körüli nemzetközi vita újabb fordulatot vett, ezúttal Peking miatt: a kínai kormány újabb engedélyhez kötné a népszerű közösségi oldal felvásárlását.

Márpedig a tét hatalmas mind az online világ legnagyobb szereplői, mind a felhasználók százmilliói, mind a nagyhatalmak vezetése számára.

A helyzet pedig egyre forróbb, és vészesen közeledik a határidő, amikor el fog dőlni, a TikTok az utóbbi évek egyik legfontosabb felvásárlásának lesz részese, vagy elvérzik a gazdasági hidegháborúban.

Miért akarná eladni a ByteDance az aranytojást tojó tyúkját?

Röviden összefoglalva az eddigi eseményeket, az amerikai kormány gazdasági „hidegháborúba” kezdett Kínával, aminek egyik vesztese jelenleg a Huawei. Azzal egy időben, hogy India a határvillongást követően betiltott számos kínai alkalmazást, köztük a TikTokot, Washington is kijelentette, hogy tiltani fogják a fiataloknak szánt alkalmazást.

Erre a Microsoft bejelentette, hogy szeretné legalább részben felvásárolni a TikTokot, amivel a tiltást el lehetne kerülni. Szeptember 15. volt az első kitűzött határidő, hogy a ByteDance megállapodjon bármelyik amerikai vállalattal egy részleges felvásárlásról, amely USA-ra, Kanadára, Ausztráliára és Új-Zélandra érvényes tulajdon- és üzemeltetési jogokat foglal magában.

A tárgyalások továbbra is zajlanak, megállapodás híján a TikTok lényegében becsődölne, mert a felhasználói bázisának egy tetemes részét veszítené el úgy, hogy terjeszkedni se tudna érdemben.

Viszont akkora értéket képvisel mind pénzben, mind technológiában kifejezve, hogy most már a Microsoft mellett a Twitter, az Oracle és a Walmart is tárgyalni kezdett a ByteDance-szel, ez utóbbi a Microsoft oldalán. A redmondi óriás ugyanis az utóbbi években kifejezetten törekszik ugyanis piacvezető megoldásokkal előállni, amilyen például az SPLA szoftverbérlés is.

Az újabb fordulat az algoritmust érinti

A gazdasági háború tovább folytatódik, és az egyik legújabb fordulatot az jelenti, hogy a kínai kormány, válaszlépésként az amerikai korlátozásokra, kijelentette, hogy mostantól többféle újabb fejlesztés exportálása is kormányzati engedélyhez kötötté vált.

Az olyan algoritmusok és MI fejlesztések, mint amik a szövegértéshez, vagy a személyes tartalmak ajánláshoz kapcsolódnak, nem adhatók el külföldre szabadon. Magyarán a TikTok felvásárlásához kínai kormányzati engedély kell, hiszen az egész alkalmazás gerincét ilyen algoritmusok alkotják.

Peking talán arra számít, hogy az amerikai cégek nyomást fognak gyakorolni a saját kormányukra – márpedig a Microsoft számára létfontosságú akvizíció lenne a TikTok megszerzése.

A TikTok-titok: a fiataloknak szánt felület

A 2016-ben indult, rövid, alig 15 másodperces videotartalmak közzétételére szakosodott közösségi felület az utóbbi években robbanásszerűen növekedett, nem kis részben annak köszönhetően, hogy 2017-ben az appot fejlesztő, kínai ByteDance felvásárolta a szintén kínai Musical.ly alkalmazást.

A fiatalok ugyanis rátaláltak arra az oldalra, ami nagyjából az ő igényeik szerint készült: a szülők nem ismerik (jelen sincsenek rajta), vicces, rövid, házi készítésű tartalmakkal lehet népszerűvé válni és sokkal gyorsabban és több pénzt lehet vele keresni, mint az Instagrammal vagy a Youtube-bal.

A pénz nem beszél, csak áramlik

A pénzkereset természetesen hatalmas motiváció. A cégek jellemzően 200 és 20000 dollár között fizetnek a TikTok influenszereknek egy-egy promóciós videójuk után.

A legjobban kereső jelenleg Addison Rae, ő 55 millió követővel nagyjából 5 millió dollárt (1,5 milliárd forintot) szedett össze. A 78 millió követős Charli D’Amelio 4 millió dolláros bevétellel a második, a testvére, Dixie pedig a harmadik, 2,9 millió dollárral és 33 millió követővel.

A magyar emberek számára szinte felfoghatatlan összegek azonban aprópénz a TikTokot jelenleg birtokló, kínai ByteDance cég számára: 2018-ban 7,4 milliárd dolláros bevételük volt, amit 2019-re 17 milliárdosra tudtak növelni.

A cashflow fontos, ám az adatvagyon és a mögöttes technológia még ennél is többet ér. Ezt ismerte fel a Microsoft, Washington és Peking egyaránt.

A kérdés most tehát az, hogy sikerül-e a Microsoft (és a Walmart) terve, megmentve ezzel a TikTokot, egyszersmind óriási adatvagyonra téve szert, vagy újabb kínai sikervállalat néz rendkívül nehéz helyzet elé.