fbpx
15máj, 2020
0Comments
featured-image

Hogyan tartsd fent a kollégák érdeklődését távmunka/homeoffice során?

A távmunka, illetve a home office eleddig szinte csak a kiváltságosok jussa volt a legtöbb cégnél, illetve még a fejlettebb szervezeti kultúrával bíró vállalkozások is csak átlag havi 1-2 napot engedték a munkatársakat, hogy ne az irodában dolgozzanak.

Aztán megérkezett a koronavírus-járvány, és egyszeriben kiderült, hogy igenis tudnak működni úgy a cégek, hogy csak azok mennek be dolgozni, akiknek elengedhetetlen a fizikai jelenléte. Persze mindez nem várt nehézségekkel járt és hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nem mindenki örül annak, hogy otthonról dolgozhat.

Más esetekben nem is a home office okoz gondot, sokkal inkább az, hogy a gyerek(ek) is otthon vannak, és az ő oktatásukat is meg kell oldani.

Csapatszervezés és motiváció fizikai kapcsolat nélkül is lehetséges

Az is kiderült már rövidtávon, hogy azok számára, akik társaságban, nyüzsgő, pörgős munkahelyen érzik igazán elemükben magukat, három komolyabb nehézséggel szembesülnek: egyrészt a karantén során az otthonukban tartós izolációnak vannak kitéve, másrészt a megszokott motivációs módszerek többsége sem alkalmazható. harmadrészt, ahol vannak gyerekek, velük is foglalkozniuk kell.

Mindez általános tapasztalat keleten és nyugaton egyaránt, és mind több cég talált ki alternatív módszereket arra, hogy egyben tartsa a csapatot, biztosítsa a motivált munkavégzést, a lehető legtöbbet hozva ki a helyzetből.

Viszont ehhez a hagyományos irodai szoftverek gyakorta kevesek. A videokonferencia, a közös dokumentumkezelés, az emailezés és a VPN használata régóta adottak, de sokszor nem elégségesek.

A Slack vagy a Teams már biztosítja azt a környezetet, amelyben hatékony lehet az online munka, hiszen a 21. századi kihívásoknak felelnek meg.

Mindkettő esetében adott a multiplatform futtatás (és egészen kiválóan használhatók tableten vagy mobilon éppen úgy, mint asztali gépen), és az, hogy egy keretrendszeren belül érhető el a dokumentumkezelés, videokonferencia, gyors üzenetváltás, munkaszervezés, ütemezés, stb.

Egyre több cég érti meg, hogy a munkavállaló több mint megvásárolt szakértelem

A technikai feltételek biztosítása az alapja a napi rendszerességű online találkozóknak, amelyek viszont többre szolgálnak, mint puszta munkaszervezés és projektek menedzselése.

Egyre több vezető érti meg, hogy az alkalmazottak nem pusztán megvásárolt munkaerők, akiknek fizetnek a szakértelmükért. Emberek, emberi problémákkal és erősségekkel egyaránt.

Több cégnél is kifejezetten odafigyelnek arra, hogy mindenkivel tudjanak pár szót váltani privátban, tényleg érdeklődnek irántuk és valóban emberként kezelik őket, nem tárgyakként. Az is pozitív hatással bír, ha az online meetingek végén a munkavállalók nem lépnek ki azonnal a megbeszélésből, hanem kötetlen beszélgetést folytatnak pár percig, amelynek során nem a munka van terítéken.

Hasonlóan pozitív hatást kelt, amikor kisebb, egyszeri bónuszt adnak, ami segít a hirtelen megugró költségek kezelésében, vagy amikor közös online játékalkalmakat szerveznek. Például az MMO játékok kifejezetten jó csapatszervező lehetőségnek bizonyultak.

Milyen alkalmazások bizonyultak hasznosnak eddig?

Projektmenedzselésre a már említett Slackon és Teams-en túl az Atlassian vált be a legtöbb cégnél. Az biztos, hogy jelenleg két szoftveróriás biztosít teljes körű megoldáscsomagot: a Microsoft (Office 365) és a Google (GSuite), míg kifejezetten fejlesztőknek szól az Atlassian és annak részei, pl. a Jira vagy a Confluence.

Diagramok rajzolására, megosztására és adatvizualizációra a Lucidchart bizonyult igazán hasznosnak, míg a „fehér táblát”, azaz a whiteboardot előnyben részesítő cégek és csapatok több szoftver közül is válogathatnak.

A Microsoft Whiteboard az Office 365 része, de aki független multiplatform alkalmazást keres, annak valószínűleg a Miro, a Conceptboard, az IPEVO Annotator és a Limnu valamelyike fog beválni.