fbpx
20Júl, 2020
0Comments
featured-image

Az újgenerációs konzolok aligha okoznak majd túl nagy változást a játékiparban

Az Xbox X és a Playstation 5-ös generációjának megjelenésével új korszak nyílik a konzolok történetében, legalábbis grafikus szinten. A hype mérsékelt, mintha nem is a legújabb konzolnemzedék debütálna, csak egy szűk réteg által várt kiegészítő.

Tényleg akkora a konzolok fejlődése, mint ahogy beharangozzák?

Röviden: igen és nem. Persze lehet több és gyorsabb RAM-ot, erősebb GPU-t, combosabb processzort, gyorsabb tárolót rakni a konzolokba, ám nem ez határozza meg manapság a sikert.

Mondhatni, a fejlődés szükséges, de nem elégséges. Ha nem így volna, a CS:GO, a Minecraft vagy a WoW és LoL már rég feledésbe merült volna. Az embereknek tartalmak kellenek – az persze elvárás, hogy nézzen is ki valahogy, ám ezt részben limitálja le a hardver. A grafikus motor legalább ennyire fontos tényező.

Az élethű megjelenítés már elérhető lehetőség

Az elmúlt években a gaming stúdiók mondhatni egymásra licitálva adták ki a szebbnél-szebb grafikájú, élethű fizikával ellátott játékokat. Annak ellenére, hogy egyre nehezebb a grafikus motorok fejlesztése, az új konzolok megjelenésére már új, fejlettebb motorokat is ígérnek bizonyos fejlesztők.

Itt van mindjárt az Unreal Engine nem régiben bemutatott videója, ami fotórealisztikusan, valós-idejű módon lesz képes renderelni a Playstation 5. generációs konzolján megjelenő játékokban. A látvány valóban gyönyörű és magával ragadó.

Az Xbox és a PlayStation fej-fej mellett haladó riválisok

A Microsoft is igyekszik fenntartani a konkurenciájának erejét az Xbox X szériával, ami úgy tűnik valóban méltó vetélytársa lesz a Sony konzoljának. Konkrétan azt ígérik, hogy minden téren ez lesz a „legeslegmindenebb” konzol.

A redmondi óriásra érdemes figyelni, mert az utóbbi években sorra bizonyította, hogy képes megújulni és olyan, piacvezető szolgáltatásokat nyújtani, mint pl. az SPLA szoftverbérlés, vagy a Teams.

A konzolok fejlődése tényleg lelassult?

Valójában az a fejlődés, ami most megy végbe a szemünk előtt, nem hoz akkora különbséget, mint amilyen benyomást próbálnak tenni a marketingguruk. Ennek pedig egyszerű oka van: sokkal könnyebb 8 bitről 16 bitre váltva érzékeltetni a generációs különbséget, mint amikor egy majdnem-élethű grafiká cserélnek élethűre.

Ha belegondolunk abba, hogy a klasszikus időkben mekkora különbség is volt egy Ninendo, egy Super Nintendo meg a Nintendo 64 között, vagy esetleg egy PS1 és egy PS2 között, akkor most annyira nem is tűnik nagy ugrásnak a PS4 és az Xbox One jelenlegi fejlődése.

Biztos, hogy ez kell a népnek?

Látva a Fortnite vagy más battleroyal játékok sikerét, eleve kérdéses, hogy tényleg azzal tudják játékosok millióit vásárlásra bírni, ha a főszereplő minden pórusa látszik játék közben is – kiváltképpen, ha ez egy FPS.

A Borderlands sorozat képregényes stílusa sem arra épít, hogy az utolsó rosszarcú golyófogó hajszálait is tökéletesen rendereli le a játék.

Ha belegondolunk, akkor a klasszikus konzolok még most is népszerűek, hiszen olyan remek címeket adtak ki rájuk, hogy az emberek most is megveszik őket. Egy 250 vagy 500 GB-os PS3-ért például simán elkérnek 180-200 dollárt (kb. 60 000 forintot).

8K megjelenítés – amikor a 4K is ritkaság még

A 8K-ra épített marketing pont azt mutatja, hogy nem tudnak a fejlesztők igazi áttörést felmutatni, ezért jól hangzó technológiai tulajdonságokkal ruházzák fel termékeiket, amiknek gyakorlati haszna viszont elég kevés van.

Vélhetően ugyanis semmi értelme nincs az otthoni környezetben használatos 8K felbontásnak, hiszen még a 4K-hoz is egy nagyobb asztallap méretű TV kell, hogy látszódjon a különbség a felbontás minőségében.

De ez gyakorlatban majd csak az év végén fog kiderülni az új konzolpáros tekintetében. Annyi biztos, hogy érzetre és megjelenésre a jövő konzoljai generációról-generációra kisebb változtatásokkal fognak megjelenni, viszont összevetve teljesen másmilyenek lesznek, mint azt a mostani 30-40-es generáció megszokhatta gyerekkorában.