• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Hatalmas adatközponti kapacitást igényelnek az okoshangszórók és hangfelismerő rendszerek

×
×
Megjelent: 2019.04.26 Vissza

A különféle, hangfelismerésen alapuló, szórakozást vagy éppen munkát támogató megoldások (okoshangszórók, vagy éppen az okostelefonokba épített asszisztens-szolgáltatások) népszerűsége ugrásszerűen nőtt az elmúlt években, ami mind kifinomultabb, pontosabb és gyorsabb rendszerek megjelenésében testesült meg. A felhasználók részéről ma már elvárás, hogy a feltett kérdésre késlekedés nélkül a lehető legpontosabb választ kapják, a parancsot pedig azonnal végrehajtsák az eszközök. Az iparág fejlődéséhez megkerülhetetlen elemként hozzájárulnak a háttérszolgáltatást biztosító, hatalmas kapacitású adatközpontok is.

Egyes kutatások szerint az okoshangszórók, hangfelismerő rendszerek mára olyannyira népszerűek, hogy a szolgáltatást legaktívabban igénybe vevő amerikai lakosság körében tavaly átlagosan tízből négy embernek volt ilyen kütyüje -- növekedési ütemet jól jelzi, hogy az okoshangszóró-penetráció egy évvel korábban ennek szinte pontosan a fele volt. Az RBC Market Capitals statisztikagyűjteményéből az is kiderült, hogy az okoshangszórók közül az Amazonhoz köthető Echo-sorozat a legkedveltebb, ezt követik a Google Home eszközök.

Más felmérések szerint ezzel még koránt sincs vége a növekedésnek: a használatban lévő okoshangszórók és különféle, digitális asszisztensek száma 2023-ra elérheti a nyolcmilliárdot, nem beszélve a hanggal vezérelt okostévékről, melyek különösen nagy lökést adhatnak a szegmensnek.

A kutatások alátámasztják, hogy aki akár csak egyszer is használt ilyen eszközt, azt többnyire lenyűgözi, hogy milyen gyorsan kap választ a feltett kérdésre, illetve úgy általában a berendezés milyen gyorsan reagál az utasításokra. Mindez a rendszerek lelkét jelentő, gépi tanulásra és adatelemzésre építő algoritmusoknak köszönhető, melyeket a világ legfejlettebb, legnagyobb kapacitású adatközpontjai szolgálnak ki.

Az okoshangszóró- és asszisztens rendszerek a működésük során a kezelőtől érkező kérdést interneten keresztül juttatják el a platformot üzemeltető cég (jelen esetben a Google, Amazon vagy éppen Apple) szervereire, ezt követően különféle algoritmusok értelmezik a hangmintát és a választ visszaküldik az eszközre -- a teljes folyamat rendszerint nem vesz igénybe egy-két másodpercnél hosszabb időt.

Az adatközpontok kulcsszerepe a különféle, hangalapú szolgáltatások terén gyakorlatilag évek óta elvitathatatlan, a különféle telemarketing-cégek (különösen a tengerentúlon) óriási IP-forgalmat bonyolítottak és bonyolítanak most is VoIP- és CRM-rendszereikkel. Mára az okoshangszórók és intelligens asszisztensek által továbbított és feldolgozott hangforgalom ennél is meghatározóbbá vált, és bár a gyártók igyekeznek olyan kifinomulttá tenni az eszközöket, hogy azok bizonyos kérdésekre lokális választ legyenek képesek adni, piaci előrejelzések szerint az adatközpontokra továbbra is főszerep hárul.

Bár Magyarországon még a hangalapú asszisztensek és okoshangszórók zöme vagy nem használható, vagy nem ismerik fel a magyar nyelvet, a cégek bevallottan igyekeznek az olyan régiókban is elérhetővé tenni a szolgáltatást, ahol nem valamelyik világnyelvet beszélik. Ezekben a régiókban, országokban éppen ezért új feladatkör hárulhat a lokális adatközpontokra annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb feldolgozási sebességet nyújtsák a platformok.