• Live chat
  • Facebook
  • Google Plus
  • rss

Ez okozza a szolgáltatás-kimaradások többségét

×
×
Megjelent: 2019.04.23 Vissza

Ahogy az életünknek egyre szervesebb részévé válnak a különféle online szolgáltatások, úgy egyre fájóbban érezzük a bőrünkön, ha a rendelkezésre állásuk nem folyamatos, azaz kimaradás tapasztalható. Az adatközpontokat érintő kimaradások több száz, akár több ezer vállalkozás napi működésére lehetnek kihatással, ráadásul egy-egy hibának manapság sokkal hamarabb híre kel, mint korábban, ezzel csorbítva a cég és szolgáltatásai hírnevét.

A kisebb-nagyobb horderejű szolgáltatáskimaradásokat ma már nem csak az üzemeltetők (illetve a konkurencia) figyeli árgus szemekkel, hanem erre szakosodott cégek is, melyek a hírportálokon és a közösségi médiában megjelent beszámolók alapján rangsorolják a kimaradásokat súlyosságuk alapján, valamint meghatározzák annak okát. Az Uptime Institute nemrég publikált, erre vonatkozó kutatásából például kiderül, hogy a leállásokat korábban okozó különféle áramellátási problémáknál ma már több problémát okoznak a hálózati kimaradások illetve a szolgáltatások egymásra utaltságából és komplexitásából eredő hibák.

Szakértők szerint ennek egyik elsődleges oka, hogy az adatközponti árambetáplálás ma már sokkal stabilabb, a szünetmentesítés pedig sokkal fejlettebb, mint évekkel ezelőtt -- az elmúlt évtizedekben ezen a téren óriási fejlődés volt tapasztalható, igaz, az adatközpontok áramfelvételi igénye is jelentősen nőtt. Ezzel párhuzamosan az adatközponti rendszerek segítségével üzemelő szolgáltatások is mind komplexebbé váltak, ami újabb potenciális hibaforrást vetíthet elő, különösen a többhelyszínes infrastruktúrák esetén, ahol egy lokáció kiesése vagy hibás működése magával ránthatja az egész rendszert.

Az Uptime Institute statisztikái szerint a szolgáltatás kiesések hátterében 2016 és 2018 között vezető helyen álltak az IT infrastruktúra- és hálózati problémák (a leállások 29% és 27%-a), csak ezután következtek az áramellátási problémák (24%), míg tűzesetekből eredően 5%-os leállási arány, biztonsági incidensnek betudhatóan pedig 4%-os kiesési arányt regisztráltak. Beszédes, hogy a hűtési és egyéb, mechanikus problémák csak a leállások 1%-áért voltak okolhatók.

Vagyis a szolgáltatást működtető infrastruktúra legkritikusabb pontjává az évek során az áramhálózat után az adatkapcsolat vált, szerencsére az adatközpontokat ezen a téren is el lehet látni megfelelő redundanciával, akárcsak a betáplálás esetén. A ServerGarden adatközpontja a hálózati hibák előfordulási valószínűségének csökkentése érdekében redundáns IP-hálózattal rendelkezik, mely belföldi irányba 30, nemzetközi irányba pedig 20 Gbps sávszélességgel rendelkezik, emellett kétirányú, független nyomvonalon haladó árambetáplálással és redundáns szünetmentes áramellátással biztosítja, hogy hosszabb-rövidebb lokális áramkimaradások ne okozzanak problémát.